tisdag 25 mars 2014

Dags att omfamna vegomjölken?

Min snuttefilt som ingen får ta när det gäller animalisk mat har länge och väl varit mjölken. Jag gör vissa försök med vego-varianter men har inte riktigt lyckats ännu. Efter att ha läst senaste numret av Matmagasinet Vego, där bl.a. Oatley intervjuas om sin verksamhet, så är jag sugen på att testa. I en annan av artiklarna listas fördelar och nackdelar med vegomjölk kontra komjölk. De enda nackdelarna med vegomjölken är soja och nötallergener (och de slipper man ju med havremjölk) samt att rismjölk kan innehålla arsenik (jag är inget fan av rismjölk). Jonas Paulsson ,initiativtagare till Köttfri måndag, föreslår mjölkfri tisdag för att vara snäll mot sig själv och korna. Det blir nog min grej, att två gånger i veckan byta ut komjölken mot havre/mandelmjölk. En dag på veganonsdagen och ett annan dag. Grädden byter jag ju redan ut med havregrädde.


2 kommentarer:

Pia K sa...

för kunde jag inte tänka mig mitt älskade te utan mjölk. men slutade för 2 år sen och det var banne mig ett av mitt livs bästa beslut! magen mår mkt mkt bättre och jag känner mig aldrig "slemmig i halsen". mindre mängder mjölkprodukter som eko-smör + vego ost äter jag, men annars är det havre/soja/mandelmjölk som gäller i bakning och matlagning. baka med mandelolja är en hit, blir så himla saftigt och fint! fast jag dricker aldrig mjölken rent. förutom sojalatte på stan, men det är en konst att skapa den utan bismak. och ja det är väl just bismaken som gör att den inte funkar så väl att dricka för min del. men jag saknar inte mjölkdrickandet, det var länge sen jag tyckte det var gott.

har hört bra grejer om att mandelmjölk ska vara himla gott till chiagröt och havregrynsgröt, även enl icke-vegetarianer. det måste väl vara ett extra gott betyg?

utan att ha kollat igenom dina äldre inlägg, har du provat alpro soygurt? alldeles rasande gott!! rabarber/jordgubb eller vanilj, super!

CrimsonAnna sa...

@Pia K-Har provat Alpro vanilj soygurt och den tyckte jag var god och deras matyogurt är inte dum den heller.

Jag använder mina veganonsdagar som ett sätt att lära mig att dricka te utan mjölk. Upptäcker fler och fler sorter. Godast utan mjölk är roiboos.