fredag 28 november 2014

Grönsakerna som utmanar mig-fler sallader utan slentriangrönsaker

Det finns grönsaker som knappt hinner in i kylen innan de flyger ut igen-som morötter och aubergine. Sedan finns det de där grönsakerna som blir liggande i kylens grönsakslåda-ibland, sorgligt nog, tills det är svårt att avgöra om det är en grönsak eller ett biologi-expriment. Det är ju slöseri på goda råvaror så jag tänkte berätta om vad jag har gjort med grönsakerna, och vilka de är. Kanske kan det hjälpa någon som sitter och googlar i panik som jag gör ibland.

Jordärtskocka

Carl von Linné lär ha älskat den här solrossläktingen. Om det är för att den är god eller för att han slapp skala den ska jag låta vara osagt. Hur som helst, det är en god liten knöl. Vill du inte slänga ner den i en potatisgratäng eller koka en soppa så finns det ett kul sätt att använda den. Skär den i tunna skivor och släng ner i en wok. Får de woka ett tag så blir de ett gott och närodlat alternativ till vattenkastanjer.

Kålrot

Den är jättegod och underskattad råriven, men den är stor och ståtlig och kan känna övermäktig en trött tisdag.

Ekolådan är en bra plats att hitta bra tips på kålrot och andra grönsaker. Jag rårev den och gjorde en dressing på dijonsenap, rödvinsvinäger, olja, salt och peppar. Jag valde dimensionerna 1 del senap, 1 del olja och 2 del vinäger, men jag tycker att du ska unna dig att exprimentera. God är den iallafall. Sambon tyckte helt oväntat att den här salladen var supergod, kallade den "pizzasallad med en twist" och ville att jag skulle göra mer.

På Ekolådan hittade jag också en sallad med råriven kålrot, morot och rödbeta samt en enkel vinägrett på 1 del äppelcidervinäger, 3 delar olja, salt och peppar. Här använde jag mig av olja som blev över när jag gjorde nötröra från Vilken Cirkus. God den också och den för oss vidare till nästa utmanande grönsak:

Rödbeta

Rödbetan är god och nyttig. Dock har den en smak som gör att den tar plats och inte är helt lätt att hitta ett bra sammanhang till. Jag har ätit borsjtj (min favorit är Lotta Brincks från "Det vegetariska köket"), druckit den i smoothie och blandat dem i hoummus. Mina tips är antingen salladen i stycket ovan, rödbetsquinoa eller att blanda den i vintersallad (det går förövrigt också alla grönsakerna) Vintersalladen är supergod nylagad, men blir det över går det jättebra att slänga ner resterna i en färssås.




2 kommentarer:

Lesthi sa...

Jag älskar kockan :D min man hatar den dock så jag brukar mest ha den som tillbehör, men nån dag ska jag prova göra ett recept på soppa som jag hittat, haha.

CrimsonAnna sa...

@Lesthi-Den är god men lite svår. Soppa är gott, jag har tyvärr grejen att min käre sambo inte är ett stort fan av soppa.