fredag 30 januari 2015

Att slå på vegotrumman eller inte?

Det är två saker som får mig att skriva detta. Det ena är en förtjusande vegotweetup jag var på, och känslan det väckte hur skönt det är att träffa nya människor utan att vegetarianismen blev en grej. Det andra är att jag tittade på "Gomorron Sverige" där det sedvanliga mat- och vininslaget dyker upp på fredagen och programledarna kände sig manade att nämna att det både var "vegetariskt" (två gånger) och "grönt tema". Då började jag att tänka-är det en fördel eller nackdel att markera det vegetariska på det sättet?

Jag är lite kluven till det. Å ena sidan så tycker jag att det är bra att de talar om det, för då kan jag titta på programmet utan att behöva fundera på hur många timmar kycklingen har lidit för att hamna i grytan, eller hur många beteenden grisen som blev bacon har fått försaka. Å andra sidan så känns det ibland som att det måste trumpetas ut på ett sätt som gör att man känner sig mindre som en människa och mer som någon exotisk varelse från "Sagan om Ringen". Det skulle vara spännande om någon kock lagade vegetariskt utan att nämna det någon gång-utan bara berätta vilka råvaror som hen har använt. Jag undrar om inte det skulle locka fler till vegetarianmaten. Om inte annat så vore det ett fint sätt att infrågasätta köttnormen på ett elegant och värdigt sätt.

Passar på att förtydliga att detta gäller sammanhang där alla typer av mat behandlas. Renodlade vegotidningar t.ex. tycker jag är utmärkt. 

Vad tycker du? Slå på stora vegotrumman eller bara köra utan markering och etiketter?

Inga kommentarer: