söndag 11 november 2012

Inlägg 26: I vilket det inte blir som jag tänkt mig, men sedan sagolikt

Jag hade bestämt mig för att laga Vegologis svartkålspasta med morots- och äppelsås. När jag står där och ska laga en alldeles för sen lunch upptäcker jag att JAG HAR SLUT PÅ KUMMIN! Såg här såg originalreceptet från Vegologi ut:

Pasta, gärna tagliatelle

Svartkål eller grönkål
Kallpressad rapsolja
Morot
Kumminfrön
Äpplen
Okryddad tomatpuré
(Havregrädde) 
Salt

När jag accepterat att kumminen var slut så dök jag in i skåpen och kollade vad jag hade. Det blev en kombination av fänkål, rosmarin och muskot. Hade inte så mycket tomatpuré heller så jag kompenserade med mer havregrädde.  Jag använde också örtsalt istället för vanligt salt. Det blev ljuvligt gott. Fänkålsfrön ger den enklaste mat ett lyft, och en eterisk känsla utöver vardagen.

Inga kommentarer: