onsdag 28 november 2012

Inlägg 29: I vilket jag kokar soppa för många världar

Idag lagade jag ett recept från min favoritkokbok "Det vegetariska köket" av Lotta Brinck (borde förövrigt alla som är vegetarianer eller umgås ofta med dem ha hemma). Det blev en soppa på två sorters potatis. Det här är vad som behövs.

6 potatisar
1 sötpotatis
1 gul lök
2 buljongtärningar
1 liter vatten
2 majskolvar
½ tsk spiskummin
½ tsk timjan
pressad citron
salt

Det är inte svårt att laga. Skiva bara potatisarna (båda sorterna) grovt, hacka löken och koka tillsammans med kryddor, buljong och vatten i 10 min. Därefter mosar du potatisen i grytan med en potatisstöt. Det behöver inte bli helt slätt. Skär majskolvarna i 2-3 cm tjocka skivor och låt koka i 2-3 min. Servera med t.ex. avocado, ett klick creme fraiche eller vad du nu gillar.

Jag hade inte så höga förväntningar på den här soppan men den är god. Däremot kommer jag att byta majskolvsskivorna mot majskorn nästa gång. Smaken av majs förgyller, men de är jobbiga att äta. Jag tror dock på denna soppa som grund för bonusmat. Den blir troligen en höjdare att hälla i t.ex. kokta bönor eller några strimlor quorn i den.

Det roliga med smaken i den här soppan är att den lika gärna kan ha traskat ut ur ett kök i Peru, som ur en skål på "The Green dragon" i Fylke, eller i en stuga i Westeros. Därav en soppa för många världar. Vi vet dock att den kommer från nya världen.


Inga kommentarer: