måndag 10 december 2012

Inlägg 31: I vilket min paradrätt klär sig i juleskrud

Jag har tidigare berättat om min paradrätt, potatisgryta med spenat och vanilj. Igår lagade jag den igen men jag bestämde mig för att klä skönheten i julskrud. Jag bytte helt enkelt spenaten mot färsk grönkål och bytte granatäpplena och russinen mot klippta torkade fikon. Jag tror att denna julvariant kan passa bra som middag på juldagen, när det är lätt att bli julmatstrött. Här kommer den-med copyright och cred till Lotta Lundgren.


  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 gul lök
  • 4 stora potatisar, fast sort
  • 1 burk kokosmjölk
  • 1 tetra kikärter (350 g)
  • 1 1/2 tsk spiskummin, mald
  • 1 1/2 tsk koriander, mald
  • 1 krm vaniljpuder (pulveriserad vaniljstång, kolla hyllan för bakprodukter)
  • 1 tsk socker
  • ca 200-300 g färsk grönkål
  • skurna torkade fikon
  1. Finhacka vitlöken och klyfta löken. Skala och tärna potatisen.
  2. Stek lök och vitlök i lite olivolja, tillsätt potatisen och låt steka med en stund.
  3. Häll på vatten så att det precis täcks. Koka ca 15 minuter under lock tills potatisen mjuknat.
  4. Tillsätt kikärter, grönkål, kokosmjölk, kryddor och socker. Smaka av med salt (börja med 1/2 tsk).
  5. Låt puttra ihop till krämig konsistens ytterligare några minuter.
  6. Servera med fikon och gärna kokt hirs.

Inga kommentarer: