tisdag 16 oktober 2012

Inlägg 22: I vilket en veckosallad antar en mer sensuell kryddning

Ett av de bästa recepten som jag lärde mig på Viktväktarna är att göra en veckosallad. Den görs så enkelt att du fyller en skål på c:a 2-3 liter med de grönsaker som du gillar och som tål att få en varm lag över sig. Denna gång valde jag


  • Vitkål
  • Morötter
  • Kålrot
  • Rödlök
När grönsaker skurits/rivits/strimlats i de former du vill ha gör du en lag enligt följande

  • ½ dl olja (valfri, jag gillar rapsolja)
  • ½ dl vinäger (valfri där med)
  • ½ dl socker (behövs för konserveringseffekten)
  • ½ dl vatten
  • Dina älsklingskryddor om du vill
Idag blandade jag i en hel färsk "hot lemon"-chili, svartpeppar och en halv vaniljstång, som började bli gammal och trött men fortfarande går att använda.

Det blev en god sallad att ha till maten. För det mesta smakade den som en vanlig men mumsig pizzasallad men ibland gnistrar vaniljen till. Det var inte sista veckosalladen, sanna mina ord. Ganska fin blev den också.


Inga kommentarer: