torsdag 12 december 2013

Rödbetssmoothie-Yes, ett nytt kul sätt att tillvarata rödbetorna

Min målsättning för 2014 (jag kör inte med nyårslöften, jag kör med målsättningar) är att ingenting ska gå till spillo i mitt kök. Det kräver att leta efter nya recept eftersom jag har Ekolådans svenska låda. Det blir alltså en hel del betor vintertid. Det finns dessutom en gräns för hur mycket borstjtj och rödbetshummus man vill äta. Hos Vegologi hittade jag ett fantastiskt recept på rödbetssmoothie. 
Såhär lyder originalreceptet:


Ca 6 dl

1 apelsin
2 bananer
1 äpple
2 medelstora rödbetor
Rostade sesamfrön


Jag valde dock att ta 2 äpplen och en banan beroende på att det var det jag hade hemma. Själva tillagningen är mycket enkelt. Mitt tips är att rosta sesamfröna kvällen innan så behöver du inte starta plattor om du är trött på morgonen. Efter det skär du frukterna i bitar och mixar slätt. När du fått till en fruktpuré så river du rödbetorna, tillsätter den och sesamfröna och mixar slätt. Vill du så späder du med vatten eller sojamjölk. Jag spädde med det senare för att min stavmixer skulle orka. 

Den är mycket god och jag kommer att laga denna igen men då kommer jag att ha i lite mindre sesamfrön. Den får en mycket vacker färg som är värd att visa upp men tyvärr är min kamera trasig.

Inga kommentarer: