måndag 26 januari 2015

Kiwiglass och tacogratäng

I helgen var det dags att plocka fram den gröna glassmaskinen och laga glass. Kiwi blev smaken och receptet kommer från boken "Glass åt alla" och innehåller sojamjölk, sojagrädde, socker och ekologiska kiwifrukter. Ingenting annat. Det blev gott, i och med att det inte bara blev sött utan kiwins naturliga syra fanns kvar. Färgen blev diskret, vit med en lätt antydan till grönt, men det är ju så att vi har vant oss vid att glass ska ha knallfärger från artificiell färg. Supergod blev den iallafall, och en annan fördel med veganglass är att det är lätt att känna sig nöjd med lite, utan att den är mäktig, så kommande helg kanske den får komma fram igen och då i sällskap med lychee.

På söndagen provade jag ett recept från Coop, tacogratäng med linser. Enklare gratäng har jag aldrig gjort. Fräs lök, vitlök, paprika och tacokrydda, häll på krossade tomater, vatten och linser och låt koka upp. Rör ned fraiche (jag använder oatlys) och dra bort den från värmen. Sedan varvade jag bara linsröran och tortilla-bröden i en form (TIPS-jag tog springformen. Då slipper du att klippa bröden) och toppade med ost och sedan in i ugnen.

Gratängen blev supergod, men lite wibbly-wobbly för dels upptäckte jag mitt i matlagningen att vi inte hade krossade tomater hemma så det blev en improvisation med ketchup och tomatpuré, dels så missade jag att linserna skulle kokas mjuka. Så vill ni prova det här så tycker jag ni ska följa instruktionen här.


Inga kommentarer: