tisdag 20 oktober 2015

Rätt sorts vegetarian-eller skillnad på soja och soja

Där skakade jag liv i den gamla bloggen igen. Jag har nämligen en vegetarianfundering som jag tycker passar bäst här i matbloggen. Jag har nämligen varit på familjemiddag (Gorons släkt) och som alltid så fallerar de mest kreativa matlagares hjärnor i samma stund som du råkar meddela att du är "some kind of vego". Först behövde jag inte ta med något, men de ringde Goron och bad om tips, vilket han gav. Sedan vet jag inte om de inte hittade förslaget eller om de bara fick nervskälvan, för de bad mig att ta med mat. Okej, tänkte jag. Jag visste att det skulle bli kallskuret med bl.a. potatissallad och det som brukar fallera i det kallskurna är protein. Då det blir en hel del vegokött hemma hos oss (Goron är blandkostare och jag laktoovo) så valde jag att ta med mig edadmame-bönor, vilket jag tycker är supergott och dessutom en god konstrast till t.ex. potatissallad.

¨

Så, där kommer jag med mina edamame-bönor och det jag får höra när de öppnar burken för att lägga upp "Men allvarligt Anna, är det det här du ska äta?" och "Hade jag vetat att du bara skulle ha med dig ärtor, hade jag kunnat göra det åt dig. Jag trodde att du skulle ha med dig biffar". Det känns lite roligt att har jag med mig soja som är förändrad, "bankad brun" så att den liknar kött så känns det okej med blandkostarna, men jag valde att ta med mig sojabönor som ser ut som sig själva, så är det konstigt. Nu härdade jag bara ut och skapade ingen konflikt. Nu har jag inget emot vegokött, men det kändes ändå som en ganska viktig markering, att jag är vegetarian, och jag står för det. Jag tänker inte kamoflera min mat i köttkostym för att få blandkostare att må bättre.

Vad säger ni läsare? 








 photo credit: Edamame via photopin (license)

Inga kommentarer: