torsdag 2 oktober 2014

Mina favoritsmoothies

Queen of Kammebornia har efterlyst våra favoritsmoothies. Klart att jag hänger på-det blir två stycken som dessutom är hyggligt i säsong.

Den första heter skogssmoothie. Jag lärde mig den på Ica och förutom att den är vegansk, så är den inte svår och ganska lätt att göra själv.

1 skalad banan
1 dl frysta lingon
1 dl havremjölk
en nypa kardemumma eller kanel

Det är bara att mixa alltihop, i blender eller med stavmixer. Mitt enda tips här är att våga vara generös med kryddorna, samt att köpa hel kardemumma (dock inte kapslarna, utan fröna) och ha en egen kryddkvarn till dem (jag har en röd till kardemumman och en i trä till peppar, så ingen risk att eventuell pepparsås smakar kardemumma) . Den smoothien är perfekt för trötta vardagsmorgnar.


photo credit: sorundalasse via photopin cc

Nästa smoothie har jag komponerat själv och där får ni ingen ingrediens-lista. Det är kombinationen blåbär, banan och grönmynta. Bara att mixa med valfri mjölk/yogurt. Jag har testat olika mjölksorter och den fungerar alltid. Jag planerar att testa med mandel- eller hasselnötsmjölk. Mina enda tips är att ta en hel banan, så slipper du söta med något annat.


2 kommentarer:

Queen of Kammebornia sa...

Vad gott det låter! Havremjölk och banan är ju alltid fantastiskt, det blir liksom mjukt och sött och ändå nyttigt. Varm kram till dig!

CrimsonAnna sa...

@Queen of Kammebornia-Kram till dig kära drottning, och tack för att du fick mig att sparka igång matbloggen igen =)