lördag 4 oktober 2014

Varför jag vägrar kanelbullens dag

Den 4:e oktober varje år drabbas Sverige av fjant-yra. Då ska det firas kanelbullens dag. Antar att det är lättare att fira ett bakverk, bjuda på kanelbullar och ta in en bagare i TV än att uppmärksamma sig, Djurens dag med att diskutera vårt förhållande till naturen.

Jag deltar inte i denna dag, detta för att jag har fått veta varför dagen finns, nämligen att öka försäljningen av vissa produkter. Denna artikel säger att det är mjöl, jäst, socker och margarin, andra källor säger att det är mjölk och smör. Oavsett så känner jag att de grejerna säljer tillräckligt bra utan att jag behöver hoppa på tåget. Och idag, när det snarare är mindre animalier vi behöver, så känns det helt galet att uppmärksamma ett bakverk. Var är de veganska kanelbullarna?

Det lustiga är också att det finns dagar som uppmärksammar hälsosam mat, som världsvegetarian-dagen (1:a oktober) Internationella vegandagen (1:a november) och linssoppans dag (12:e april). De firas inte med samma lustfyllda hype. Detta trots att vegetarianer och veganer, trots att de numera är så många som 10% av Sveriges befolkning, fortfarande betraktas som en smal subkultur.

Om du nu läser detta och gillar kanelbullar (det gör jag också, det är hypen jag ogillar) så kom ihåg att de är lika goda den 5 november, och nästa år hoppas jag att linssoppans dag och Internationella vegandagen uppmärksammas med än kanelbullens dag. Det vore att göra en insats för folkhälsan det.

2 kommentarer:

Queen of Kammebornia sa...

Linssoppans dag vill jag gärna fira, jag älskar linssoppa! Och jag älskar kanelbullar, men som du inte hypen. Hoss oss har kanelbullens dag en speciell historia som jag ska berätta en dag. Tack för dina fina smoothies, nu har jag uppdaterat med alla tips. Kram!

CrimsonAnna sa...

@Queen of Kammebornia-Linssoppans dag firas den 12:e april på Liv-dagen. =)