måndag 9 juli 2012

Inlägg 2: I vilket pastasallad med potatis lagas för första gången

Gårdagens picknick på Drottningholm krävde picknickmat. För att hedra världsarvet och Rickards Söderbergs engagemang, beslöt jag mig att göra en sallad från Vegologi. Det blev pastasallad med persika och färskpotatis. Originalrecept och tillagning hittar du här.  Jag hade lite andra saker hemma så min innehöll följande:

  • Kall kokt färskpotatis
  • Pastafjärilar
  • Tomat
  • Slätbladig persilja (så mycket att den blir en grönsak snarare än krydda)
  • persika
  • olivolja
  • äppelcidervinäger
  • sumak
  • salt
  • svartpeppar
Resultatet blev en skön förening mellan mellanösterns och den svenska sommarens smaker. Jag var lite orolig för att jag skulle sakna proteindelen men jag stod mig länge på salladen och den kändes inte tung eller mäktig. Har man inte persikor går det säkert bra med nektariner, och nästa gång blandar jag kanske ner bönor i den. Troligtvis en höjdare på buffébordet.
4 nitar av 5.

Dagens musik passar till lugna stunder i engelska parker och smekande persikosmak. Ombra mai fú med Rickard Söderberg.

Inga kommentarer: