torsdag 18 juli 2013

Asiatisk hoummus-bra idé blir dålig praktik

I förrgår gjorde jag mitt eget pålägg eftersom veganonsdag stundade och jag tycker att hemlagade bönröror är det godaste pålägg. I ett anfall av kreativitet så bestämde jag mig för att ta hoummusen till Asien och krydda med den typen av kryddor. Så hoummusen innehöll följande:

Kikärtor
Färsk koriander
Riven färsk ingefära
Saft och skal av ekologisk lime
Ekologisk kokosolja
Några droppar sesamolja
Spiskummin
Salt

Det är nu galenskapen börjar. Jag har kök som är varmt, både temperatur- och känslomässigt, så kokosoljan var naturligt flytande. "Perfekt" tänkte jag, hällde den över de kylskåpskalla kikärterna och fortsatte att tillsätta övriga ingredienser. Dags att mixa. Då hade den rackans kokosoljan stelnat. Dock fanns lösningen-ett gammalt hederligt "bain Marie" som Jamie Oliver hade sagt. På med vattenkokaren och ner med mixerbägaren i en kastrull. Lyckades få ihop en hoummus med sjysst konstistens. Ställde in mixerbägaren i kylen eftersom jag inte hade tid att lägga röran i en burk just då.

När röran skulle läggas i burk senare upptäckte jag nästa problem. Röran tyckte att mixerbägaren var ett trevligt ställe och ville stanna där. Den satt hårt. Hur hårt? För att behålla humöret när jag hackade ut den började jag nynna på "Hej hå hej hå" från Snövit. Till slut så var den i burken.

Min tanke var att den kanske gick att använda som en skivbar leverpastej men det funkade inte heller. Av detta har jag lärt mig. Bönröra ska göras med raps eller olivolja.

Har någon en idé vad jag kan ha den till?

Inga kommentarer: