torsdag 4 juli 2013

Min första veganonsdag.

Köttfri måndag är ett jättebra initiativ men om jag skulle köra köttfri måndag så skulle ingen märka något. Min jedi och inspiratör Morrica har twittrat om veganonsdag. Bestämde mig för att testa. Dels för att det är spännande med veganmat, dels för att jag hävdar att "Säga att man äter vegetariskt och stanna vid köttsubstituten, är som att säga att man gillar hårdrock och fastna på AC/DC". Om quorn är AC/DC, så är veganmat Uriah Heep.

Frukosten blev te med rismjölk, färsk frukt och bröd med hemmagjord hoummus och inlagd gurka. Rismjölk var en ny och mindre angenäm bekantskap, medan hoummus och inlagd gurka härmed är mitt nya favoritpålägg.

Ingen veganonsdag utan Vegologi-recept. Till lunch blev det färskpotatis- och belugalinssallad med blomkål och citron. Riktigt gott med massor av hackad dill och persilja till.


Eftermiddagen blev det färsk frukt och en liten bit choklad. En märklig bieffekt av att ha ätit veganskt var att jag blev sötsugen, men det räckte med en liten bit så var det bra sedan. En bra effekt tycker jag.

Jobbade på kvällen och glömde ta med rismjölk till jobbet så jag provade neutralt roiboos utan mjölk. Ganska gott. Påminde mig om när jag smakade mamma och pappas te som liten. Hade också med en cola zero för att hålla mig pigg, samt frukt och en påse rostade,saltade mandlar från Saltå kvarn. Middagen bestod av couscous med goda grönsaker och hoummus.

En spännande effekt på min kväll var att jag var väldigt pigg. Det kändes skönt. Vegan-onsdag spiller dessutom över-lagar mat så att jag har matlåda, på det sättet blir det mer veganskt alla dagar.

Detta tar jag med mig till följande vegan-onsdag:


  • Ha nötter till mellanmål så slipper jag hungerskänslor
  • Ta med vegomjölk i en flaska till jobbet om jag jobbar kväll
  • Se till att ha lagat veganskt dagen innan så att jag har matlåda klar



Inga kommentarer: