torsdag 18 juli 2013

Funderingar kring min tredje veganonsdag

Igår körde jag veganonsdag för tredje veckan i rad. Samma visa som förut, med en skillnad-denna gång drack jag inget te på jobbet på kvällen, i och med att jag inte köpte med mig någon vego-mjölk till jobbet. Tänkte därför skriva en lista på fördelar och nackdelar jag har upplevt.

Fördelar
  • Att märka hur ofta ägg och mjölkprodukter används slentrianmässigt
  • Att jag tvingas vara kreativ i köket och laga mat själv
  • Jag upplever att jag är mindre sötsugen på kvällarna (eftermiddagarna är ett elände)
  • Jag märker att det "spiller över" på de andra dagarna i veckan, det blir lite mer vegetabiliskt här hemma.
Nackdelar

  • Jag är inte särskilt förtjust i vegomjölk, och te utan mjölk är inte gott
  • Det gäller att planera sin mat
  • Som jag nämnde, eftermiddagarna. Kan iofs bero på pms.
Jag kommer att fortsätta att köra veganonsdag, för jag tror att det finns lösningar på problemen ovan. Vegomjölken ser jag som en utmaning att dricka mindre te eller lära mig att dricka te utan mjölk. Planeringen vinner jag ju på alla dagar.

Veganer som läser detta, har ni några tips?

2 kommentarer:

Rasmus sa...

Vilka sorters vegomjölk har du provat? Det finns ju inte bara soja och havre utan också mandel, ris, hasselnöt osv. Har du en bra blender går det dessutom att göra hemgjord mjölk på diverse nötter och frön.
Själv dricker jag inte te så jag har inte det bekymret.


CrimsonAnna sa...

@Rasmus-Har provat havre, mandel och ris. Havre och mandel var nog bäst i mina ögon. Tar det lite lugnt med sojamjölken i och med att min kropp inte blir så glad av för mycket soja.
Ser fram emot att prova hasselnötsmjölk.

För övrigt tror jag att jag skulle må bra av att minska tedrickandet.