tisdag 8 oktober 2013

Veganonsdags-tvivel

Jag sitter här på morgonen en veganonsdag. Jag ska vara ärlig-det är veganonsdagstvivel. Funderar på om det är värt det. Det är inte maten som är problemet, jag lagar ofta veganskt även de dagar som "bara är vegetariandagar", det är mjölken i te. Jag erkänner, så är det. Jag har börjat arbeta på att lära mig dricka te utan mjölk, men på morgonen är min experimentlusta död.

Man kan säga att jag är åsnan mellan två hötappar, där vänster hötapp är min personliga njutning och höger hötapp är min vilja att göra gott för världen. Kan tänka att jag gör något bra genom att skippa köttet men det är ju den där lilla viljan att ständigt göra mer.

Det jag funderar på är att istället för att ha veganonsdag ha 2-3 dagar i veckan när lunch och middag är veganska. Det skulle egentligen inte vara någon stor omställning, så är det ju ofta idag. Och kanske fortsätta att öva på att dricka te utan mjölk varje onsdag.

Vilket är ditt svåraste att släppa matmässigt? Vilket steg funderar du på att ta men tvekar? Berätta i kommentarerna.

2 kommentarer:

ICSCNN sa...

Hej! Gillar din blogg, hittade den genom "Glass åt allas" FB-sida.
Har inte läst långt tillbaka, men har du provat olika vegetabiliska mjölksorter? Tror att havre eller soja kan funka i teet. Kan krävas vissa åtgärder för att de inte ska skära sig (även om det inte påverkar smaken), som att värma upp mjölken innan eller koka upp den med vattnet i kastrull kanske.

Lycka till med dina projekt :)

/Vegan som gillar svart och döds.

CrimsonAnna sa...

@ICSCNN Hej tack för tipset. Har provat de flesta mjölksorter och har faktiskt aldrig haft problem med att de skurit sig. Har dessutom hittat en variant som funkar-jag bytte te. Ekologisk english breakfast och mandelmjölk är mycket gott.