torsdag 31 oktober 2013

Min första glass-ärtor, päron, timjan och citron

Jag var ju på release för "Glass åt alla" som ni har kunnat läsa här.Har nu gjort min första glass-ärtor, päron, timjan och citron. En något udda kombination kan tyckas, men det där med gränserna på råvaror som används i mat och råvaror som används i desserter är något som jag har slutat med för länge sedan.

Det här med glasstillverkning var lättare än jag trodde (saknar glassmaskin) men det tar lite tid.  Det stora problemet när jag gjorde denna glass var att skålen jag gjorde smeten i var lite för stor för att få in i frysen men det löser jag lätt till nästa gång med att använda en mindre skål. Själva smaken var jättefin-grön och frisk. Härligt nog så  knöts de individuella smakerna både ihop till en elegant helhet och fick eget spelrum. Smakar lite som ett prunkande grönsaksland. Färgen blev också vackert-lätt och elegant ljusgrön.

Jag skulle ha tagit en bild när glassen var klar men tyvärr hann jag och Goron äta upp den =)

Det häftigaste är känslan när du står och vispar och smeten börjar att få glass-konsistens.




Inga kommentarer: