måndag 20 augusti 2012

Inlägg 11: I vilket jag improviserar i en belugalinsgryta

Jag fick inspiration från kärlek på tallrik att laga belugalinsgryta. Jag hade dock inte alla grejer hemma som Alexandras originalrecept föreskrev men här har ni vad jag hade i min gryta. Lade till en kålrot som behövde ätas.


Belugalinsgryta
Ingredienser:
(4-6 portioner)
1 gul lök
2 små vitlöksklyftor
en liten kålrot
4 dl belugalinser
1 förpackning krossade tomater (ca 400 gram)
1 burk kokosmjölk 
ca 5 dl vatten
1 förpackning kikärtor (ca 400 gram)/ 4 dl hemkokta
1 lime
rapsolja
2 tsk röd currypaste
salt och santa maria lime pepper


Jag följde tillagningen i originalreceptet med tillägget att jag lät kålroten fräsa med löken och vitlöken. Currypasten tillsatte jag under fräsningen och lime pepper i slutet. En god och mustig vardagsgryta. Åt den med svart quinoa och därmed försvann proteinbristen snabbare än Sonic the hedgehog ;)

Om ni undrar över bakgrundsbytet så kändes det som att den passade bra vad gällde att det är sensommar, inte riktigt höst men det friska gröna har övergått till ett vibrerande crescendo av extra allt. Lite som Vivaldis "Sommaren"


2 kommentarer:

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Oh, kålrot låter som en god tillsats, och quinoa passar till allt, helt klart! Vad roligt att du fick lite inspiration till att köpa hem belugalinser, jag tyckte de var riktigt goda <3

CrimsonAnna sa...

@Alexandra-jag råkade faktiskt ha dem hemma-belugalinser och jag går way back :)