tisdag 28 augusti 2012

Inlägg 12: I vilket jag funderar över oliv-överflödet i vegetarisk mat

Det finns en sak i vego-utbudet i Sverige som förbryllar mig. Så fort du ska investera i mat som du inte har lagat själv, oavsett om det är pizza, pasta eller en sallad, så dyker oliverna upp. Det är väl ganska oskyldigt, problemet är att oliver är en av de få vegetabilier som jag har väldigt svårt att ta i munnen (undantaget den älskade olivoljan). Det roliga är att de flesta vegetarianer som jag har pratat med inte heller gillar oliver. Så frågan är: varför alla dessa oliver i vegomaten?

Min teori är att det handlar om en slags missriktad vänlighet. Oliver är en av de få vegetariska livsmedel som blandkostare uppfattar som lyxiga. Därför så bombas vegorätterna med dessa små grönsvarta gynnare så att rätten framstår som generös. Det fungerar inte riktigt. jag skulle gärna se mer kreativitet vad gäller vegoingredienser.

Vad säger du?

I nästa inlägg blir det det motsatta, en hyllning till en mycket underskattad grönsak.

2 kommentarer:

Rasmus sa...

Du vet ju redan att jag helt håller med dig! Jag länkade hit på Vegologis facebooksida, och vi får en hel del medhåll av mina läsare.

CrimsonAnna sa...

@Rasmus-läste det och det är skönt att vi inte är ensamma. Hoppas att detta kan eka lite i världen:)