tisdag 14 augusti 2012

Inlägg 8: I vilket vegansk GI-mat visar sig riktigt njutbart

Har varit ute på ett riktigt äventyr matmässigt. Jag plockade fram kokboken "GI in the City"av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson. Det var lite klent med vegomat (bara 3 varmrätter) men boken har jag fått gratis på en bokbytardag, och det kan säkert gå att konvertera. Jag testade ett recept "Nöt- och frögratinerade auberginer med tomattofu". Det visade sig dessutom vara veganskt vilket bara är en bonus.

Jag ska inte gå igenom receptet i sin helhet, men i korthet mixar du soltorkade tomater, nötter, frön, olivolja och kryddor och breder på tofu-skivor som du i sin tur har lagt på saltade, oljepenslade auberginer. Sedan kör du hela härligheten i ugnen.

Smakerna i receptet är mycket goda, fänkålen är pricken över i. Lite för mycket pyssel och moment i och med att jag inte har matberedare. Kommer nog att laga det igen, då kanske med lite halloumi till. Det är perfekt mat dagar då du inte ska träna och vill ha en lätt middag.


Inga kommentarer: