måndag 10 september 2012

Inlägg 17: I vilket vegomat visar att den kan stå på egna ben

Vegetarianer är som blandkostare. Vi längtar också efter smaker och texturer. Idag lagade jag en fänkålstagliatelle med saffran och tomatsalsa. Saffran är en sådan smak som ofta binds till antingen lussebullar eller fisk, men det här är minst lika gott. Krämigt och härligt så det finns ingen anledning att belasta fiskpopulationerna när det är saffran du är sugen på. Nästa gång ska jag blanda i lite halloumi eller soja.strimlor, för det behövs lite protein.
Receptet hittar du här.

Hur omvandlar du traditionellt "köttiga" kryddor till något gott vegetariskt?

2 kommentarer:

Linn sa...

Nämen, inte visste jag att du fanns här också! :-)

har inget svar på din fråga, men en kommentar till saffranssuget. När jag precis blivit vegetarian kunde jag sakna mammas kyckling med currysås och ris enormt mycket, men jag insåg sedan att det jag saknade var curry-smaken, inte kycklingen. Samma sak med mammas potatis och köttgryta. Jag saknade inte köttet, jag saknade att mosa ihop potatis och sås till en geggamoja.

CrimsonAnna sa...

@Linn-japp, jag har en matblogg också.

Det är som du säger, ofta är tillvägagångssättet viktigare än själva maten. Jag brukar tipsa om det när människor vill ha tips om bra vego-mat till en middag, att hålla det så nära hur du äter "kötträtten" som det går.