lördag 1 september 2012

Inlägg 14: I vilket en efterlängtad lasagne blir av

Barn och bechamelsås blir inte gjorda i mitt kök. Så, då var det sagt. När jag gör lasagne (vegetarisk lasagne är ett genialt påfund) blir det därför philadelphia-ost eller creme fraiche tillsammans med tomatröran. Senaste numret av Buffé gjorde det mycket enkelt med en genvägslasagne. Tomatsåsen byttes mot ajvar relish och bechamelen mot ricotta.

Jag lagade den och min enda förändring är att jag bytte ut nötfärsen mot sojafärs. Jag är (förutom när det gäller att vegofiera) ganska renlärig vad gäller recept så jag tog tillfället i akt att prova pecorino-ost för första gången. Den kom på påse och skulle bara röras ner i ricottan.

Lasagnen är inte bara enkel för att ingredienserna kräver minimala förberedelser. Du rör också ihop färsen, ajvaren och ricottan, så det blir bara en sås att hålla kolla på. Sedan är det bara att varva sås, färska lasagneplattor och skivor av färska tomater. Jag måste erkänna att jag var motståndare till färska lasagneplattor men de har sina fördelar.

Jag gillade lasagnen skarpt. Den var god och enkel. Jag ska prova att göra den med andra örtkryddor, t.ex. rosmarin eller salvia. Brukar inte gilla varma tomater men här var det jättegott.
4,5 nitar av 5

Receptet hittar du här
Med lasagnen så får hösten sägas vara igångsparkad och bloggen har fått klä sig i höstlövsskrud.

Inga kommentarer: