torsdag 11 april 2013

Blomkålsrulle de luxe

Innan jag ens blev vegetarian, så bestämde jag en dag att känna efter helt spontant vad jag var sugen på, och äta det. Det första som poppade upp i huvudet var kokt blomkål. Mina vänner som jag berättade det för frågade om jag var säker på att jag inte var gravid. Det var jag inte-då hade ni i min andra blogg kunna läsa att "Idag förbereder Liv-Joakim och jag oss för skolstart" ;) Blomkål har jag fortsatt att gilla i de flesta former.

Originalreceptet för denna tunnbrödrulle är från boken "Snabblagat vegetariskt" av Eva Strand. Jag har dock gjort om receptet lite. Jag tog bort senapen, eftersom jag har hemslagen majonäs hemma som blev aningen för senapssmakande för mig, och eftersom jag verkligen gillar kombinationen "blomkål+curry+någonting krämigt" så lade jag till curry. Slutligen lade jag till ett stekt ägg för proteinernas skull.Kanske blev lite stark currysmak så därav min dosering i receptet.

Ingredienser för 2 pers
  • ½ blomkålshuvud eller 1 miniblomkåls-huvud
  • 2-3 msk majonäs
  • ½-1 tsk curry
  • c:a 2 msk hackad inlagd gurka
  • 2 tunnbröd 
  • sallad
  • 2 ägg
Koka blomkålen i bitar. Skölj den i kallt vatten.Blanda curry i majonäsen och mosa blomkålen tillsammans med den. Blanda med den hackade gurkan. Lägg sallad i tunnbröden, klicka på röran och toppa med ett vändstekt ägg. Vik ihop och njut.

Förövrigt, om ni planerar att laga detta för ett viktigt samtal eller dejt, gör er själva en tjänst och gör en vanlig macka. Det är omöjligt att äta en blomkålsrulle och samtidigt säga något intelligent.

Inga kommentarer: