lördag 20 april 2013

Citrusfrukternas sensuella skimrande farväl

Jag försöker att äta i säsong. Nu i april börjar citrusfrukterna sjunga på sista versen medan härligheter som fänkål, blomkål och broccoli börjar komma. För att låta citrusen "go out with a bang" lagade jag en sallad med fänkål som jag hittade på Ekolådan

Fänkål- och citrussallad
2-4 portioner

1 apelsin
1 grapefrukt
1 fänkålsstånd
1 tsk kumminfrön
1 tsk korianderfrön

Skiva fänkålen tunt. Skär/klipp hinnfria bitar av citrusfrukterna i en skål. Håll dig över skålen så att du får med saften. Vänd ner fänkålen. Mortla kryddfröna och vänd ner dem.

Den var mycket god. Kombinationen citrus och kummin var otroligt god, och kummintonerna lyfter den ett extra snäpp. Jag kommer definitivt att göra denna sallad igen när citrusfrukterna kommer. Den blir nog ännu godare med lite extra apelsin i. Jag har ätit den till både färssås och wok och den fungerar till det mesta.


Inga kommentarer: