onsdag 22 januari 2014

Fler slentriangrönsaksfria sallader och veganonsdag som sprider sig=)

Oj, så mycket positiv respons jag fick för mina slentriangrönsaksfria sallader. Kul med favoritmarkeringar och sådant. Jag har två stycken till att bjuda på. Den första kommer från Senaste numret av Coops medlemstidning "Mersmak". Superenkel och god. Kommer att prova dressingen till andra grönsaker som palsternacka eller kålrot.

Asiatisk morotssallad 1 port.

Hyvla/skär några morötter så tunt det bara går. Blanda 1 tsk sesamolja, 1 tsk risvinäger och 1 tsk sweet chilisås och blanda med morötterna.

Den andra är för oss som gillar frukt i mat och har det fantastiska namnet "Allra enklaste apelsinsalladen". Det här är ruskigt enkelt. Originalet är från Lotta Brinck och Nisse Petersons bok "Det vegetariska köket". Jag har bytt ut piripirin mot antingen chili eller cacao/chili-krydda och mängden kryddor är efter behag.

Allra enklaste apelsinsalladen 4 port

Skala 4 st apelsiner med kniv och skär i skivor. Strö över kanel och chili.

Det är återigen veganonsdag. Jag har tänkt på det fina med veganonsdagen, nämligen det att det sprider sig :) I och med att jag är beroende av matlåda i jobbet så måste jag laga mat dagen innan för matlådan, och då är det enklast att helt enkelt laga veganskt även tisdagsmiddagen. På samma sätt så får resterna av middagen på onsdagen följa med till jobbet på torsdagen. Vegomjölken som blir över från tedrickandet på onsdagen hamnar på gröten eller i en smoothie. Så min veganonsdag gör att det veganska sipprar in i vardagen.






Inga kommentarer: