tisdag 28 januari 2014

Mina tankar om Matmagasinet Vego

Det är egentligen smått otroligt att det skulle dröja till 2014 innan Sverige fick sin första helvegetariska mattidning. Nu är den iallafall här. Har beställt en prenumeration på 3 nummer, för att stötta tidningen och för att jag anser att en tidning behöver några nummer för att visa vad den går för.

Jag trodde att det mest uppfriskande med Vego skulle vara att ha en hel mattidning med recept jag kan äta. Dock är det en annan sak som får mig "hooked" på denna tidning och det är tonen. Den är positiv och entusiastisk utan att bli jobbigt käck och hurtig. Recepten växlar från stroganoff med vegansk sojakorv till bräserad pumpa, och inget är sämre än det andra. Så gott som alla intervjuer petar in en fråga om de har råd till de som funderar på att bli vegetarianer så att även blandkostare kan känna sig inkluderade. Om du känner någon som nyligen blivit vegetarian/vegan är det här en perfekt present.

Formspråket ligger närmare inredningstidning än klassisk mattidning och det är ingen nackdel. Något som jag tycker är befriande modernt är att bilderna föreställer mat upplagd på tallrikar och inget slöseri med mat för bildernas skull av typen "Vi häller linser över hela bordet". Smart också att receptregistret i slutet av tidningen är uppdelad i kategorier. Letar man efter tofu kan man gå direkt på tofu-recepten osv. Roligaste inslaget är make over där en person som avskyr en viss ingrediens att gilla den med rätt recept (ska bli kul att se om de kan få mig att äta oliver och kronärtsskocka).

Ska jag reagera på något är det att det hade varit bra med en kort förklaring var vi som inte är invigda veganer kan hitta vissa ingredienser men det kanske kommer.

Bästa betyget för tidningen måste ändå vara att jag har planerat in två recept i min veckomatsedel kommande vecka, och det känns inte som att jag kommer att ha en tråkig veganonsdag längre.

Tidningen hittar du på vegomagasinet.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att läsa! Ska nog ta en prenumeration, jag också.

CrimsonAnna sa...

@Jarrac-Det tycker jag att du ska göra. Den är väl värd sina pengar.

Pia K sa...

javisst är den fin! och inspirerande.

sen är den huvudsakliga anledningen till att jag är vegetarian och inte vegan att vegnprodukter sorgligt ofta innehåller palmolja och för mig är det mer NO NO än ev mjölk/ägg innehåll. tyvärr svårt (omöjligt i sverige?) att hitta t ex smördeg och mjölkfritt smör utan palmolja, så en del recept funkar inte för min del.

men bara det här med att slippa obehagliga kött-annonser i en mattidning är guld! och att inspireras och glädjas av vackra matbilder är aldrig fel:)

CrimsonAnna sa...

@Pia K-Jag förstår hur du tänker där och jag väljer ofta bort t.ex. vegansmör för att jag är lite kluven till substitut (undantag mjölk och yogurt).Äter quorn och sojakött,men det är lite som att säga att man är hårdrockare och fastna på AC/DC. Dock himla skönt att ha en tidning där jag slipper konvertera saker.