torsdag 2 januari 2014

Quesadillas-första tillagningen 2014

Igår kom jag hem efter nyårsfirande. Trött och behövde något lätt att äta. Bestämde mig då för att dels använda saker jag har hemma, dels provat något som jag har velat testa länge-quesadillas. Om nu någon trillar in här och undrar vad quesadillas är (förutom ett användbart mat-ord på Q, tillsammans med quorn och quinoa) så uttalas det "kessadijas" och är hopvikta tortillabröd som du steker snabbt på båda sidor. 

Idag testade jag riven ost och grön pesto men det går att ha i stort sett vad som helst i dem. Det enda som kan vara lite knepigt är att vända dem när man steker dem, men på Taffel har jag lärt mig ett tips som gör det enkelt, istället för att lägga två tortillas ovikta med fyllning emellan, vik dem (med fyllning i) så att de blir halvmånformade och stek dem. Det blev bra, lite som en enklare varm macka. Kommer att laga detta ganska ofta-kanske även veganskt.

Inga kommentarer: